Lake of the Ozarks ShootOut parade at Bagnell Dam Strip 2012

Published by:

Yes, I was there yesterday and took hundreds of pictures.

All of them are at Boatlife.se for my Swedish friends now..link here..

 http://www.boatlife.se/forum/index.php?showtopic=8807&st=19720

 

and soon all of them are at my facebook wall album..link here…

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.4010898143760.162229.1020429044&type=1

 

 

 

F-2 racers..Time to head south and up..!!

Published by:

..to the mountains in northern Italy..
The little lake in Auronzo is beautiful..
Been there a few times “back then” when I was racing..
The lake is located way above sea level so bring alternative props..
The race is about second place because the Swede Erik Stark is already the 2012 World F-2 Champ.
A poster for the race 1976.
.
 

Varför rutan sprack/lossnade på Braatens Offshore 3C båt i Nynäshamn.

Published by:

 Har nu på morgonen fått veta av kunnig person som inspekterade Braatens båt på plats efter olyckan i Nynäshamn.
1. Cockpitten var hel och besättningen klarade sig helt oskadda efter denna mycket brutala vurpa.. (Se video på tidigare inlägg). Vilket var mycket bra.
2. Rutan var dock limmad på lackeringen..!!.. man hade inte slipat bort lacken innan limning och därför släppte limningen och rutan sprack…!!!
3. Hade rutan varit skruvad hade den förmodligen spruckit också men inte lossnat..
4. Uppenbarligen måste dom som limmar rutor veta 100% hur det skall göras på riktigt sätt då det är mycket svårt att besiktiga limningar..
Länk till video av olyckan..

A picture of Braatens Offshore 3C boat after the crash.

Published by:

You can clearly see the windshield is damaged but the cock pit looks solid.

Picture by Richard Ström

PS. Click on the picture below to make it larger.

EDIT..Lägger in hela Anders Bjurmans kommentar på FB här:

Ja klart är att cockpiten höll men glaset inte.
Farten var säkert runt 85 knop i olyckan.
Vad får vi lära oss av detta, jo att glaset måste ses över och tyvärr är deras 8 mm inte tillräckligt.
Motståndet halveras sen på glaset då vinkeln är

45 grader mot anslaget så en klar och tydlig
rek från UIM vore med tjockare glas.
Sen ökar ju anslagskraften i förhållande till fart och vikt.Detta ser man helt klart på klass 1 båten som nyligen implodera samt även den i Key West.
Då pratar vi 120 knop x 4 ton vilket bevisar att deras cockpitar inte håller.
Har svårt att förstå att ingen med mera erfarenhet och med matematisk beräkning kan ta fram cockpitar som håller.
Vad gör 30 kg till? Cockpitar måste hålla.
Klass 3c cockpitar håller men inte fullt ut och detta är oroväckande.
Se själv, glaset sprack och vattentrycket rakt in.
Vi måste jobba för en mera säker cockpit även om vi är på god väg.
// Bjurman