A picture of Braatens Offshore 3C boat after the crash.

Published by:

You can clearly see the windshield is damaged but the cock pit looks solid.

Picture by Richard Ström

PS. Click on the picture below to make it larger.

EDIT..Lägger in hela Anders Bjurmans kommentar på FB här:

Ja klart är att cockpiten höll men glaset inte.
Farten var säkert runt 85 knop i olyckan.
Vad får vi lära oss av detta, jo att glaset måste ses över och tyvärr är deras 8 mm inte tillräckligt.
Motståndet halveras sen på glaset då vinkeln är

45 grader mot anslaget så en klar och tydlig
rek från UIM vore med tjockare glas.
Sen ökar ju anslagskraften i förhållande till fart och vikt.Detta ser man helt klart på klass 1 båten som nyligen implodera samt även den i Key West.
Då pratar vi 120 knop x 4 ton vilket bevisar att deras cockpitar inte håller.
Har svårt att förstå att ingen med mera erfarenhet och med matematisk beräkning kan ta fram cockpitar som håller.
Vad gör 30 kg till? Cockpitar måste hålla.
Klass 3c cockpitar håller men inte fullt ut och detta är oroväckande.
Se själv, glaset sprack och vattentrycket rakt in.
Vi måste jobba för en mera säker cockpit även om vi är på god väg.
// Bjurman