2021 Racers Reunion in Lake Havasu City

Published by:

Two of the very best people that means everything to me in one great picture.
I am so proud of my beautiful wife and best friend Carina. Here she is next to my #1 hero in outboard racing.
Jimbo was the racer who got my attention as a young boy when he was racing overseas in Paris & Berlin 6 hours 1969/70.
50 years later Jimbo made up his mind and did us all proud and came to the 2021 Racers Reunion in Havasu City despite his difficulties.
We love you Jimbo & Cathy McConnell and thanks for a great weekend.
By the way..Picture by Lars..😂

Lake Havasu City, Arizona.

More later from the Racers Reunion.

Bengt Nilsson..en mycket speciell vän i affärer och båt racing har lämnat oss.

Published by:

Kort bakgrund..

Bengt var försäljningschef för Evinrude på AB Linco i slutet på 60 talet. Hörde talas om Bengt men kände honom inte då.
1971 blev Bengt ansvarig för Huzells Marinavdelning och Huzells var nu den nya Generalagenten för Evinrude i Sverige. (samma år som mitt första båt race Roslagsloppet)
1972 köpte jag en ny Evinrude 65 hästare med racing rabatt som Bengt ordnade som chef på Evinrude.
Den motorn gav mig mitt första Svenska Mästerskap i båtracings E klass.
1973 tog det fart ordenligt när Bengt Nilsson och Hasse Holmen på Huzells fixade fram den nya Evinrude 65SS motorn jag fick gratis.
Segrarna blev många i E klassen med Hasse Holmen som navigatör..på rundbanesidan vann nya motorn allt som fanns att vinna.
Bengt gillade att jag vann men ville ligga lågt..dock ville han med till Nordiska Mästerskapen i SE klassen 1973 i Holbeack, Danmark.
Bilden nedan är från prisutdelningen på den tävlingen med Bengt och mig.
Bengt var ju den som ytterst godkände alla mina kostnader för racing. Efter säsongen varje år så satt vi i timmar och gick igenom alla kvitton, kostnade för racing säsongen.
Ibland lite för många kvitton men Bengt bet ihop och man lämnade vårt årliga möte med glädje.
Bengt var också den som gjorde allt han kunde för att hjälpa mig starta min egen Evinrude dealer 1975.
Utan Billy Huzell och Bengt hade det nog inte varit möjligt att få en flygande start på min marinfirma.
1977 blev Bengt VD för OMC Sverige då OMC startade ett dotterbolag i Sverige för deras Evinrude-Johnson utombordare.
Nu fick Bengt ansvaret för både Evinrude och Johnson i Sverige och han skötte den uppgiften mycket bra under många många år.
Bengt tog höjdarna på OMC i USA till min firma som nu låg på söder i Stockholm och sa till dom att racing var viktigt för min utombordarförsäljning.
Det kom alltid bra grejor till mig från racingavdelningen i USA.
Bengt var tveksam när jag sa till honom vintern 1982 att jag ville köra nya F1-V8 Evinrude motorn.
Han tyckte det var för riskabelt men drog i lite OMC trådar och 1983 vart den enormt populära F1-V8 tävlingen på Riddarfjärden mitt i Stockholm möjlig.
Bengt var den som la grunden till att man körde F1-V8 tre år i rad i Stockholm.
1985 när brorsan Lennart vann VM serien i F3 så reste Lennart, Bengt och jag till F1-V8 tävlingen i Sevilla, Spain. Goa minnen från Sevilla.
Senare 1989-90 var Bengt den som hjälpte mig att få till ett F3 race på Riddarfjärden som kallades OMC GP. Att Lennart vann var ju så bra.
Senare när OMC i USA började fela så slutade Bengt efter alla dessa år med Evinrude Johnson.
Bengt var en tystlåten smart man och klev av innan OMC gick i konkurs i slutet av år 2000.
Bengt sa alltid till mig när jag ringde honom..Lasse..jag måste komma och hälsa på Dig i USA..

Dessvärre blev det aldrig så..Bengt lämnade oss igår..(den 13:onde Oktober 2021 efter en tids sjukdom)
Tack för alla goa minnen och hjälp under så många år.

Fun racing memories by Cathy McConnell. Jimbo’s first boat over 100MPH

Published by:

This is pictures from my FaceBook page and comments by Jimbo McConnells wife Cathy.

Enjoy and thanks to David Blanchard for the pictures.

  • Cathy McConnell

    Here is a story for everyone about this Boat….. referred to as “the Little #30 Boat”, before APBA changed the numbers and then it became #191. Each time it was run it was very “protected” from prying eyes. We took it to Loveland, Colo. and Jack Leek did not go. Before we left he warned us not to let anyone look under the special 2- piece tarp. One tarp surrounded the bottom, another over the top. The bottom tarp was to be removed as the boat went into the water, not a moment before. There were several new ideas on the bottom and there was to be no one snooping around. Before the race started, I walked behind the Boat and there was a pair of legs sticking out from under it at the back. I could see a belt, but not the person. I grabbed the belt and pulled the person out while Jimbo and others got there. We knew we were in trouble!! Our culprit was Barry Woods …. . That was before we really knew Barry. He had his tape measure and was measuring everything on the bottom. The incident caused quite a scene. Of course, over the years, we became friends and he was Jimbo’s co-driver, at times, but we never forgot the incident. Dragging Barry out by his belt…..


Cathy McConnell

One other tidbit….. this was the first OMC boat to go 100 mph. That happened at Galveston, Tx. in 1970. This was a big deal, at the time, because most of the single engine boats were running in the high 80’s and low 90’s.


Cathy McConnell

This is Jimbo’s boat. It is not a Goat Boat…… it is a Jack Leek OMC Boat. Each time it won a race beating Mercury the Little Mercury Motor and the race was painted on the Boat…… like the shoot downs of Warbird Airplanes.