The Winners are..Jenkins OZ – Inward ON – Strom OE..NOTTINGHAM 1982

Published by:

We are now back in Nottingham, UK for the 1982 John Player GP at Holme Pierrepont.

Same great race course..well.. different winner in two classes..but not in the OE/F3..

Lots of fun at the fancy dress party..The Brits are pretty crazy in a fun way some times..!!!!!

.

The best news for me is from Bryan Scott and his dad Simon..I asked for pictures and look what they found..The # 1 Burgess in the start, race and back to the pit.

Thanks a lot to the Scott family and BCS Racing Images..

.

The Powerboat & Waterskiing report is done by Andrew Bill..Thank you to.

Double click to enlarge pictures

.

DSC00007PS (Medium) - Copy

Stockholm Grand Prix 1989 & 90..kanon race slutar med sponsor fiasko..!!

Published by:

Efter Roslagslopps/segern i 4 liters klassen 1988 fick jag uppgiften att ansvara för Fastighetsbolaget i  Rosenudde koncernen som då låg på Djurgården.

Finans AB Rosenudde  var ju sponsorn som gjorde “Rosis” möjligt samma år.
Vintern 1988-89 kom en förfrågan från  dom Svenska  Internationella Formula 3 förarna.  Dom  ville att jag skulle ordna/hjälpa till så det blev  en  F3 VM-deltävling på Riddarfjärden 1989..
Lät ju lite intressant och  fick snabbt till en plan med Svenska Racerbåtsförbundet.
Förbundet skulle stå som Arrangör och jag skulle vara Tävlingsledare
samt ansvarig för att ordna fram sponsorer.
Utan sponsorer..inget race..!!
 Jag fick fort till en avtal med Bengt Nilsson..VD på OMC Sverige.. Dom klev in som stor/sponsor med halva beloppet.. (Vissa för OMC viktiga krav fanns som jag lovade att hålla)
Resterande 50% löstes med att Fastighetsbolaget Rosenudde som  jag jobbade för blev en delsponsor.
Västanfors  Industrihallar som var en av våra samarbetspartners blev den andra delsponsorn.
.
Tävlingen döptes till OMC F3 Grand Prix. Allt flöt på mycket bra under våren..massa frivilliga hjälpte till att göra OMC F3 Grand Prix möjligt.
Vi använde mycket av erfarenheterna från Stockholm GP för F1-V8  och fick till så Riddarfjärden skulle bli  avstängd inför tävlingarna.  En stor bana med Riddarholmen som depå.
Mälardrottningens ägare vart också inblandad igen.
.
Tävlingshelgen kom och massor av Internationella F3 båtar var på plats.
Väder och vind vart perfekt och tävlingen blev mycket spännande med en hel del tillbud.
Alla var glada och nöjda och jag fick massa beröm. Kändes väldigt bra på Söndags kvällen och efter festen.
.
Vi började nu planera för  1990 års tävling och upplägget skulle vara samma.
Gjorde upp samma Sponsor avtal med OMC och Rosenudde-Västanfors.
Då hände något som gjorde mig så upprörd att jag omedelbart avgick från hela arrangemanget..
.
Här är varför och har aldrig tidigare berättat detta..
.
OMC satsade mycket på att hålla den Internationella F3 serien igång.
Mycket populär klass med många deltagare från olika länder.
Man tillverkade speciella racingmotorer och hade en racingbuss med delar och service på tävlingarna.
Jag hade ju avtalat  med VD Bengt Nilsson på OMC Sweden att dom skulle vara huvudsponsor och  att Evinrude-Johnson var dom enda utbordar-banderoller som skulla synas under tävlingen-runt banan på Riddarfjärden.
(F3 var då en klass där alla förare körde med Evinrude-Johnson motorer…Fanns några Selva ibland men dom räkte inte till i fart)
.
Detta var ett absolut krav..annars ville man inte lägga några sponsor slantar..
Förbundssekreteraren visste  mycket väl om detta..så när han ringde en dag och sa att han på eget bevåg hade skrivit ett litet delsponsoravtal med Yamaha blev man ju minst sagt förvånad..!!!
(Yamaha sponsningen var en bråkdel av vad OMC betalade..men dom hade nu samma rätt som OMC)
.
Hade ju haft ett mycket bra samarbeta med OMC under många år och Bengt Nilsson litade på mig..
Well..nu fick jag med böjt huvud gå in på hans kontor och berätta vad som hänt..att jag blivit överkörd..
Yamaha skulle nu ha rätt att sätta upp banderoller/annan reklam i depån och andra ställen runt banan.
Bengt tittade på mig och sa..
Lasse..Detta är sista gången någonsin OMC kommer att ge en enda sponsor krona till Förbundet-Båtsporten i Sverige..
.
Förbundet hade ju redan fått slantarna av OMC..trots det ville Bengt backa ur allt i hopa men efter lite övertalande så beslöt han att låta det gå för det året.
Jag skämdes enormt att vårt avtal var brutet bakom ryggen på mig och avgick omedelbart som Tävlingsledare / Ansvarig för Stockholm GP 1990..
Nu sattes annat folk in och tävlingen genomfördes..
1990 vart p.g.a. detta sista året för en F3 VM deltävling på Riddarfjärden..
Själv gick jag hem och funderade på hur man kunde vända denna pinsamma situation till något bra..
Det blir en senare historia..men bra blev det..!!
.
Första bilden visar brorsan Lelles F3 båt och Christer Melin som alltid hjälpte till..Man ser också OMC´s F3 Service buss i bakgrunden..andra bilden sitter undertecknad och pratar med C. Melin samt PR killen på OMC

Stockholm Grand Prix 1989 & 90..kanon race slutar med sponsor fiasko..!!

Published by:

Efter Roslagslopps/segern i 4 liters klassen 1988 fick jag uppgiften att ansvara för Fastighetsbolaget i  Rosenudde koncernen som då låg på Djurgården.

Finans AB Rosenudde  var ju sponsorn som gjorde “Rosis” möjligt samma år.
Vintern 1988-89 kom en förfrågan från  dom Svenska  Internationella Formula 3 förarna.  Dom  ville att jag skulle ordna/hjälpa till så det blev  en  F3 VM-deltävling på Riddarfjärden 1989..
Lät ju lite intressant och  fick snabbt till en plan med Svenska Racerbåtsförbundet.
Förbundet skulle stå som Arrangör och jag skulle vara Tävlingsledare
samt ansvarig för att ordna fram sponsorer.
Utan sponsorer..inget race..!!
 Jag fick fort till en avtal med Bengt Nilsson..VD på OMC Sverige.. Dom klev in som stor/sponsor med halva beloppet.. (Vissa för OMC viktiga krav fanns som jag lovade att hålla)
Resterande 50% löstes med att Fastighetsbolaget Rosenudde som  jag jobbade för blev en delsponsor.
Västanfors  Industrihallar som var en av våra samarbetspartners blev den andra delsponsorn.
.
Tävlingen döptes till OMC F3 Grand Prix. Allt flöt på mycket bra under våren..massa frivilliga hjälpte till att göra OMC F3 Grand Prix möjligt.
Vi använde mycket av erfarenheterna från Stockholm GP för F1-V8  och fick till så Riddarfjärden skulle bli  avstängd inför tävlingarna.  En stor bana med Riddarholmen som depå.
Mälardrottningens ägare vart också inblandad igen.
.
Tävlingshelgen kom och massor av Internationella F3 båtar var på plats.
Väder och vind vart perfekt och tävlingen blev mycket spännande med en hel del tillbud.
Alla var glada och nöjda och jag fick massa beröm. Kändes väldigt bra på Söndags kvällen och efter festen.
.
Vi började nu planera för  1990 års tävling och upplägget skulle vara samma.
Gjorde upp samma Sponsor avtal med OMC och Rosenudde-Västanfors.
Då hände något som gjorde mig så upprörd att jag omedelbart avgick från hela arrangemanget..
.
Här är varför och har aldrig tidigare berättat detta..
.
OMC satsade mycket på att hålla den Internationella F3 serien igång.
Mycket populär klass med många deltagare från olika länder.
Man tillverkade speciella racingmotorer och hade en racingbuss med delar och service på tävlingarna.
Jag hade ju avtalat  med VD Bengt Nilsson på OMC Sweden att dom skulle vara huvudsponsor och  att Evinrude-Johnson var dom enda utbordar-banderoller som skulla synas under tävlingen-runt banan på Riddarfjärden.
(F3 var då en klass där alla förare körde med Evinrude-Johnson motorer…Fanns några Selva ibland men dom räkte inte till i fart)
.
Detta var ett absolut krav..annars ville man inte lägga några sponsor slantar..
Förbundssekreteraren visste  mycket väl om detta..så när han ringde en dag och sa att han på eget bevåg hade skrivit ett litet delsponsoravtal med Yamaha blev man ju minst sagt förvånad..!!!
(Yamaha sponsningen var en bråkdel av vad OMC betalade..men dom hade nu samma rätt som OMC)
.
Hade ju haft ett mycket bra samarbeta med OMC under många år och Bengt Nilsson litade på mig..
Well..nu fick jag med böjt huvud gå in på hans kontor och berätta vad som hänt..att jag blivit överkörd..
Yamaha skulle nu ha rätt att sätta upp banderoller/annan reklam i depån och andra ställen runt banan.
Bengt tittade på mig och sa..
Lasse..Detta är sista gången någonsin OMC kommer att ge en enda sponsor krona till Förbundet-Båtsporten i Sverige..
.
Förbundet hade ju redan fått slantarna av OMC..trots det ville Bengt backa ur allt i hopa men efter lite övertalande så beslöt han att låta det gå för det året.
Jag skämdes enormt att vårt avtal var brutet bakom ryggen på mig och avgick omedelbart som Tävlingsledare / Ansvarig för Stockholm GP 1990..
Nu sattes annat folk in och tävlingen genomfördes..
1990 vart p.g.a. detta sista året för en F3 VM deltävling på Riddarfjärden..
Själv gick jag hem och funderade på hur man kunde vända denna pinsamma situation till något bra..
Det blir en senare historia..men bra blev det..!!
.
Första bilden visar brorsan Lelles F3 båt och Christer Melin som alltid hjälpte till..Man ser också OMC´s F3 Service buss i bakgrunden..andra bilden sitter undertecknad och pratar med C. Melin samt PR killen på OMC
601000_586475031370909_649134198_n

The Winners are..Molinari OZ – Seebold ON – Strom OE..Nottingham 1981

Published by:

The John Player GP at Holme Pierrepont, Nottingham.. UK was one of my favorite race sites.

Tight but nice and straight..two point race course..1981 was my second time racing here so my home work was done the right way finally..

I think Bob Brister / Waterskier and Powercraft is pretty good reading..

Nottinghan 1982 here..https://svera.se/blogg/the-winners-are-jenkins-oz-inward-on-strom-oe-nottingham-1982/

Double click on the pictures to read..

#1 1981

Lasse Strom in #1 Burgess/AKAI/Evinrude CC
Ove Torkildsen #26 Burgess/Evinrude CC

 

AKAI #1 1981 - Copy AKAI #1 1981. - Copy

Great times is Nottingham 1981.

Me on top, John Hill second & Rick Frost third.

The start in one of the heat races in Nottingham 1981..

Go..#1..AKAI/Burgess/Evinrude CC..

Norska båtracing äventyr…Rakt av..!!!

Published by:

Sorry..Swedish only..English translation soooon…!!
—————————————————————————
Många goda minnen finns från Norge och min racing där.
Tror mig komma ihåg dom i tur och ordning rätt bra..
Självklart är Drammen och äventyren där det som smäller högst..
Dock startade det 1972 i Eikern..var där för NM i SE klassen.
Hade inte en riktig SE båt utan körde min första Piraya som var en
Offshore E båt i SE klassen.
Kul var det ändå.. trots att Erik Braaten var enormt överlägsen.
Vi tältade på racing platsen och mitt i natten for någon galning runt och sladdade med en Opel Rally Kadett..Sprang ur tältet som tur var.. för några sekunder senare körde Bosse Nilsson över tältet..
Bilden på Pirayan med # 152 är just från Eikern 1972..
.
Nästa Norge stopp blev sent på hösten 1974 ..Vann då SE tävlingen i Örje och Landskampen mellan Sverige – Norge..Sorry..!!
Hade då ett lite bättre SE ekipage..
den gula Clerici-Evinrude båten på bilden..# 99
.
1976 var Vi åter till Eikern och NM i SE klassen..Kämpig tävling och slutade med att Bosse Nilsson vann efter en hård fajt där han
dessutom lyckades lura mig att tjuvstarta. ..!!
Denna seger för Bosse var stor..Han hade jobbat hårt för den.
.
Året efter blev det nya Norge äventyr..nu var NM för OE båtar i Drammen 1977.
Körde min Molinari/Volvo Penta-König sponsade båt.
Kommer mycket väl ihåg hur jag snabbt gillade den långa fina banan på Drammenselva..
Well..alla charmiga Norska snygga tjejor kanske man kommer ihåg bättre..
Skämt åt sidan..Den mycket trevlige och gästvänliga Svein B. Backe lät oss bo
i fina huset som låg i Beekestua har jag för mig det hette.
Fina prisutdelningen uppe på berget var också kul..Tror att Bosse Nilsson vann..
Vet att min Volvo Penta-König var besvärlig den helgen..Ville inte som föraren ville..
Vidare tog Svein B. Backe oss till den då mycket populära krogen Ben Joseph.. där han alltid bjöd stort.
.
1979 blev det Drammen igen..Har något svagt minne av att jag vann OE tävlingen då..
Hittade en Trophy i samlingarna som säger så..
.
1980 var det NM i OE..tror platsen var Arendal..men inte säker.
Vet att Birger Halsaa var där med sin nya stora Smuggler 45 han sen tog till Florida.
Mycket gropig tävling på öppet vatten..har för mig att fajten var mellan mig och Ove Torkildsen och jag drog längsta strået.
Tror  att jag också deltog i Drammen samma år och vart tvåa efter Ove Torkildsen som var snabb i sin nyköpta Burgess båt.
.
Ser att det finns ett Program om F1-V8 och Aspen F3 serien för Drammen 1981..men har för mig att det aldrig blev av..
UPDATE..Hade helt fel..Visst körde F1-V8 och Aspen F3 serien i Drammen 1981.
Har fått bildbevis på att denna AKAI sponsade Burgess-Evinrude CC vann..
Tack alla mina Norska vänner..!!
431209_10151409383042154_1979735201_n
.
Däremot vart det F1-V8 och F3 Sprint Världsmästerskapen i Drammen 1982..
Oj, Oj Oj..vad man kommer ihåg det..
Mycket kul tävling och efterfest..
Klockan fem på Måndags morgonen vaknade jag av att någon knackade på Hotell dörren..
Det var OMC folket från USA visade det sig..
När man öppnade dörren blev det en stor hink med iskallt vatten hällt över en…!!
Sen skrattade OMC gänget ordentligt och skrek.. “Congratulations  World  F-3 Champ”.. innan dom stack iväg till flygplatsen hem till Waukegan , Illinois..
.
Så Norge och fram för allt Drammen kommer alltid att finnas i mitt minne..