Massa härliga bilder med info här..
http://www.boatlife.se/forum/index.php?showtopic=8807&pid=519151&st=16960&#entry519151
.
Massa härliga bilder med info här..
http://www.boatlife.se/forum/index.php?showtopic=8807&pid=519151&st=16960&#entry519151
.
Närmare bestämt på Torsbysjön..1975
Tävlingarna där var mycket kul..men kanske lite avlägset i skogarna..
Kom inte ihåg att Vi körde en timma..men så var det uppenbarligen.
Här vart också Danska båtbyggaren Christian Molgaard Europa mästare i SD klassen, med sin egen byggda båt..Självklart var motorn en Evinrude 50 hästare..
Hela “Uppsala ligan” var mycket störda över att deras special Pentor blev ifrån åkta av en Evinrude..!!
Ser också att Lasse Block var med här..men det var inte riktigt hans helg..
Igen..klicka på bilden blir den större och lättare att läsa.. Bifogade bild(er)
Närmare bestämt på Torsbysjön..1975
Tävlingarna där var mycket kul..men kanske lite avlägset i skogarna..
Kom inte ihåg att Vi körde en timma..men så var det uppenbarligen. Här vart också Danska båtbyggaren Christian Molgaard Europa mästare i SD klassen, med sin egen byggda båt..Självklart var motorn en Evinrude 50 hästare.. Hela “Uppsala ligan” var mycket störda över att deras special Pentor blev ifrån åkta av en Evinrude..!!
Ser också att Lasse Block var med här..men det var inte riktigt hans helg..
Igen..klicka på bilden så blir den större och lättare att läsa.. Bifogade bild(er)
Som sagt..1975 hände massor av saker..race i Syd-Afrika, fabriksförare hos OMC som startade med vinst i Rouen 24 Timmars..
Sen hände det som inte fick hända..stor-crashen på OMC fabriken när jag testade nya OE båten för Världsmästerskapen i Aix-les-Bains, Frankrike.
Var ju ensam ner till OMC i Belgien när crashen hände och mådde nog inte så bra mentalt efter vurpan..
Man kan läsa om den här..https://svera.se/blogg/racing-historier/lars-mega-crash-at-the-omc-factory-1975/
Paul Kalb som jag inte fick något förtroende för..fixade till båten och Vi stack till Frankrike för VM tävlingen..
Självklart skulle jag inte ha gjort det för varken båten eller jag var reda för race några dar senare..
Väl i Frankrike var Lorentz där och det kändes mycket skönt att få kontakt med en vän.
Lorentz körde ju sin SE Clerici i OE VM och det gick ju inte så bra..
Well..det gick inget bra för mig heller..ser nu att man slutade nia.
Hade hoppats det fanns några bilder på mitt fabriks ekipage i Lorentz file..men icke..
Däremot fanns dessa tidnings urklipp och är nog det enda i tryckt form som finns kvar från min mycket trista upplevelse..
Som alltid måste man lära sig att ta medgångar och motgångar i racing..men ibland kände jag mig riktigt ensam i stora världen..
Då fanns Lorentz till hands att få lite tröst av..!!..
..nu är Vi i Holbäck, Danmark 1973 och Nordiska Mästerskapen i SE klassen..
Fanns dock inga bilder på Lorentz ekipage.. kommer mycket väl ihåg hur Erik Braaten skulle försöka ta sig om mig
i den mycket hårda blåsten..(man ser på bilden att det blåser)..
Slutade med att Braaten fick sig en “riktig flygtur” i ena heatet och sen tog han det mycket lugnt..och Svensk fan vann..!!
Om jag kommer ihåg rätt hade Erik köpt Uffe Backmans Clerici..lika som min.. med en Carniti snurra på aktern.
Bosse Nilsson låg i lumpen och hade lyckats övertala fästmön Pia att ta hans Rally Kadett och racerbåten på släp till Danmark..
Pia fixade det själv utan problem.. Bosse tog sig direkt från lumpen till tävlingen..kort med permis tid.
Well..hjälpte inte..Pia blev som Bosses Schultze catta.. utbytt mot en Italienska..!! ..året efter.
PS..Man ser min sponsor Skanstull Marin på båten..Jobbade då som utbordar mek där..
Hade en deal med ägaren Arne Bodén och fick 500 kronor i bonus per vinst..
Nu vann man ju så många tävlingar att Arne ändrade det till 300 kronor under resans gång..men men..
Klicka på Hem rubriken eller på/under andra rubriker för att hitta mer..