PARIS 6 Hours 1975

After Lorentz Näslund and I finished third in Paris 1974..we where now ready for a win in the OE class.
My Nacka Asfalt/Clerici/Evinrude SE boat was well prepared for the race..
The entry form was in time to Mr. Blodinare..
Race number 69.
Well..a good start don’t help when you hit something a few laps later and break the gear case at the far end of the race course..
Two hours to get back to the pit and the race was over..
We left Paris for a Evinrude dealer meeting on the Canary Islands
My friend Per Benson took Lorentz van and my boat back to Sweden..
I told Per.. please remember to stamp the Carne ATA document out of France..
He forgot that and a letter from OMC came later in the mail ..
My dream of winning Paris 6 hours was still a dream

This was also the last Paris with Lorentz as a co-pilot.

The 1976 Paris 6 Hour story here..https://svera.se/blogg/paris-6-hours/a-new-omc-factory-oe-burgess-for-paris-6-hours-1976/

Swedish..
Inför 1975 års tävling hade Vi hoppet uppe ordenligt på möjlig vinst..
Ingen lätt uppgift men både jag och Lorentz var nu varma i kläderna efter tredje platsen året innan.
Vi skulle köra min Nacka Asfalt sponsade Clerici/Evinrude SE båt i OE klassen.
Att anmäla sig i tid hade Vi ju lärt oss och fick # 69.
1975 års Paris race hade lite baksmälla från den tragiska olyckan året innan när Scotti omkom..
OMC hade dessutom brist på båtar då Scotti hade varit deras  race båts leverantör i den stora klassen.
Samma upplägg som tidigare..Jag skulle starta och köra två timmar..sen skulle Vi tanka och Lorentz köra två timmar.. Ny tankning och sen skulla jag köra dom avslutande två timmarna..
Hmmm..nu gick ju ingenting enligt planen..
Fin start igen.. hade mycket bra tempo när det bara small till och växelhuset var skrunk..
Förmodligen körde jag på något i den mycket skräpiga floden Seine.
Dessutom hände det på den bortre delen av banan.. det tog evigheter innan man bogserat mig tillbaka till depån..
Bara att kasta in handuken..Vi hade förlorat flera timmar..
Nu började man också sakta förstå hur svårt det var att vinna Paris 6 Timmars..
Efter tävlingen skulle Lorentz och jag flyga direkt till Kanarieörarna och Evinrude återförsäljar mötet där..
Per Benson skulle köra hem Lorentz van med båten på släp.
Sa till Per hur viktigt det var att han fick Carne ATA dokumenten stämplade av Franska tullen på väg ur landet..
Well..Per glömde det av någon anledning och då kom bifogade brev från OMC senare..
Oavsett det var det mycket trevligt på Kanarieöarna…men drömmarna om segern i
den duffaste båttävlingen någonsin..Paris 6 Timmars gick vidare..
Har med Peter Näslunds hjälp fått fram en bild på vårt ekipage i Paris.
Startlista och brev från OMC bifogas också..
Paris 1975
Thank you Amaury Jousseaume. I remember when your dad Didier and his brother Paul took the overall win in the Paris 6 hour race 1975. Driving the #13 boat above with a Evinrude two liter V6 engine.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.